استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

رنگ و شکل

الهام واعظ | چهارشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰ ق.ظ | ۰ نظر

سه شکل اصلی وجود دارد. مربع، دایره و مثلث متساوی الاضلاع. هر کدام از این سه شکل خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فرد خود را دارند. این خصوصیات یا به علت شکل ذاتی آتها است و یا به علت برداشت و یا واکنش انسانها و به علت تعابیر خاص فرهنگی و غیره...

مربع حالت بی حرکتی، صداقت و صراحت را بیان می کند. مثلث فعالیت، جدال و انقباض را نشان می دهد و دایره بی انتهایی،گرما و محفوظ بودن را. با ترکیب انواع این سه شکل می توان تصویر کلیه شکلهای موجود در طبیعت و یا در ذهن بشر را ساخت.

رنگ ها می توانند مفهوم شکل را تقویت کنند. سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی با سه شکل اصلی یعنی مربع، مثلث و دایره تطابق پیدا می کند. 

وزن و تاریکی قرمز با زیبایی و سختی مربع برابری می کند. مربع سمبل مادیت است. در خط هیروگلیف مصری همیشه برای نمایش زمین به کار گرفته شده است.

فعالیت و حمله در مثلث با رنگ زرد همخوانی دارد. مثلث می تواند سمبل اندیشه و تفکر باشد و روشنی آنها به اندازه رنگ زرد است.

دایره با حرکت نرم و صافی که دارد، به عنوان سمبل روح و روان به کار می رود و رنگی که با خصوصیات آن برابری می کند، رنگ آبی است که به صورت صاف و شفاف باشد. رنگ آبی ایجاد آرامش می کند و مانند دایره عمق و فضای معنوی دارد.

به طور خلاصه میتوان گفت: مربع سکون و آرامش را نشان می دهد. مثلث اندیشه، فکر و حرکت و دایره مفهوم روح و روان و ابدیت را نشان می دهد.

برای رنگهای درجه دوم هم میتوانیم رنگ در نظر بگیریم. ذوزنقه رنگ نارنجی، سبز مثلثی با اضلاع منحنی، بنفش شکل بیضی.

همیشه نمیتوان از این اشکال و رنگها دقیقا به همین صورت استفاده کرد. ولی برای بیان مفهومی و احساسی خاص میتوان از آنها کمک گرفت.

 

 

کتاب رنگ اثر ایتن

 

  • الهام واعظ

تبلیغات

رنگ

لوگو

چاپ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی