سال نو مبارک
- ۰ نظر
- ۲۶ اسفند ۹۹ ، ۱۵:۱۶
گرچه رنگ قهوه ای در طول تاریخ با فقر در ارتباط بوده است ، اما این بیشتر به دلیل ارتباط آن با زندگی روستایی است. امروزه ، ارتباط با زندگی روستایی اغلب مثبت و مطلوب است ، و قهوه ای به مصرف کنندگان شهری کمک می کند احساس کنند که دوباره با طبیعت در ارتباط هستند.
در طراحی به عنوان یک رنگ خنثی در نظر گرفته میشود. گرمتر از رنگ سیاه است. اما مثل رنگ سیاه بی طرف است و در پس زمینه طراحیها استفاده میشود. همچنین کیفیتی دنج و گرم دارد و نشانی از باروری، رشد، راحتی و پرورش را نشان میدهد. با طبیعت همراه است و به آن روحیه ای سالم و خاکی می بخشد.
رنگ قهوه ای بر روی چرخ رنگ قرار ندارد و اغلب به عنوان سایه ای تیره از رنگ نارنجی معرفی می شود. بنابراین در ترکیب قهوه ای با سایر رنگها، باید به رنگهای مکمل و همنشین رنگ نارنجی توجه داشته باشیم.
به عنوان مثال رنگ آبی در روی چرخ رنگ در مقابل نارنجی قرار دارد و مکمل رنگ نارنجی است. ترکیب رنگهای آبی و قهوه ای ملایم مانند شتری، تعادل رنگهای گرم و سرد را ایجاد میکند و حالتی مانند تلفیق آسمان و زمین بدست می آید. گزینه مناسبی برای طراحی داخلی است.
همچنین رنگهای زرد و قرمز در کنار قهوه ای، پالتی مشابه رنگهای پاییزی دارد. این ترکیب رنگ دوستانه و همه کاره است.
استفاده از قهوه ای به تنهایی ، به عنوان تک رنگ یا انواع رنگ ها و سایه ها ، ایجاد طرحی است که مملو از خاکی و گرما باشد. البته در طراحی گرافیک این موضوع میتواند چالش برانگیز باشد ولی غیر ممکن نیست.
قهوه ای رنگی است که به طور گسترده در طبیعت دیده می شود - در خاک ، چوب و رنگ آمیزی پوست ، مو ، پوست و چشم حیوانات و انسان ها. از آنجا که در محیط های طبیعی بسیار معمول است ، چشم انسان به طور کلی قهوه ای را به عنوان یک رنگ خنثی درک می کند.
1- در ابتدا رنگ غالب را انتخاب کنید.
یک رنگ را در نظر بگیرید که رنگ مناسب کار شما در پوستر، لوگو، طراحی و ... است. سپس بقیه رنگها را به عنوان رنگ کمکی در نظر بگیرید و در کنار رنگ اصلی با درصد کمتری استفاده کنید.
2- از تعداد کمتر رنگ در طراحی استفاده کنید.
استفاده بیش از حد از رنگ در طراحی شما میتواند طرح شلوغی ایجاد کرده و مخاطب را آشفته سازد. به جای انتخاب تعداد زیاد رنگ، از سایه های مختلف یک رنگ برای تنوع و کمک بگیرید. این کار سبب می شود طرح شما ساده و در عین حال جذاب به نظر برسد.
3-از پالت های رنگی آماده کمک بگیرید.
این نمونه ها از طرح های آماده و یا طبیعت الهام گرفته اند و به طور طبیعی رنگهایی را معرفی می کنند که زیباتر به نظر می رسند.
در این بخش شما را با 6 مدل رنگ های هارمونیک یا رنگ های همنشین آشنا میکنیم. منظور از رنگ های هارمونیک رنگ هایی هستند که در کنار یکدیگر زیبا به چشم می آیند.
طرحهای رنگی تک رنگ Monochromatic
ساده ترین طرحهای رنگی هستند. طرح های رنگی تک رنگ از تن ها ، سایه ها و رنگ های مختلف یک رنگ تشکیل شده اند. این یک طرح رنگی بسیار منسجم است که به نظر تمیز و صیقلی می رسد. با این حال ، این طرح ها معمولاً به اندازه برخی از هارمونی های رنگی دیگر مورد توجه قرار نمی گیرند و توجه آنها را جلب نمی کنند.
رنگهای مکمل Complementary
طرح های رنگی مکمل بر اساس استفاده از دو رنگ از دو طرف چرخ رنگ است. با استفاده از تن ، رنگ و سایه این رنگ ها می توانید گزینه های رنگ خود را گسترش دهید. از آنجا که این دو رنگ به شدت متفاوت خواهند بود ، این طرح ها می توانند بسیار تأثیرگذار و قابل توجه باشند. یک روش موثر برای استفاده از این رنگبندی استفاده عمدتا از یک رنگ و استفاده از رنگ دوم به عنوان لهجه در طراحی شما است. زمانی از رنگ های مکمل استفاده میکنیم که بخواهیم مورد خاصی را برجسته کنیم یا بخواهیم کنتراست یا تضاد زیادی نشان دهیم. استفاده از یک رنگ مکمل در زمینه و دیگری در عنوان برای رساندن پیام تبلیغاتی در پوستر و طراحی، بخوبی راه گشا خواهد بود.
رنگهای متشابه Analogous
طرح های مشابه با جفت شدن یک رنگ اصلی با دو رنگ مستقیم در کنار آن بر روی چرخ رنگ ایجاد می شوند. به طور کلی ، طرح های رنگی مشابه همه از سطح رنگی یکسانی برخوردار هستند، اما با استفاده از سایه های مختلف آنها می توانیم تنوع و علاقه مندی بیشتری ایجاد کنیم. این رنگها باعث ایجاد احساس آرامش می شوند. این طرح ها کنتراست بالایی ندارند و معمولاً برای ایجاد طرحی نرمتر و با کنتراست کمتر استفاده می شوند. در دکوراسیون داخلی کاربرد زیادی دارند.
ترکیب مثلثی Triadic
آنها از سه رنگ به طور مساوی در اطراف چرخ رنگ تشکیل شده اند که در صورت انجام صحیح می توانند طرحی بسیار متعادل را ایجاد کنند. برای استفاده موفقیت آمیز از هارمونی سه گانه ، رنگ ها باید به دقت متعادل شوند. اجازه دهید یک رنگ غالب شود و از دو رنگ دیگر برای لهجه استفاده کنید. 70 درصد از طراحی خود را با یک رنگ، رنگ آمیزی کنید و در 30 درصد باقیمانده از دو رنگ دیگر کمک بگیرید. این رنگها به فضا و طراحی حالتی دوستانه و بازیگوش می بخشند و برای طراحی های کودکانه بسیار مناسب هستند. و در دکوراسیون نیز فضایی شاد و فرح بخش ایجاد می کنند.
رنگهای مکمل غیر مستقیم Split Complementary
این رنگها در چرخه رنگ در مقابل یکدیگر قرار می گیرند ولی به جای یکی از رنگها، دو رنگ کنار آن استفاد می گردد. به همین دلیل به آن مکمل غیر مستقیم گفته می شود. ترکیب آنها کمی پیچیده به نظر میرسد و در بدست آوردن حس تعادل بین آنها باید زمان بیشتری صرف کنید. در این نمونه هم از یک رنگ به عنوان رنگ غالب و از دو رنگ دیگر به عنوان رنگ کمکی استفاده کنید.
رنگهای مستطیلی Tetradic
از چهار رنگ در این ترکیب استفاده میکنیم. در واقع این ترکیب، تضادی بین رنگهای سرد و گرم بر روی چرخه رنگ است. ترکیب آنها دشوار تر از نمونه های قبلی است. اما این ترکیب رنگ امکانات زیادی برای تنوع در اختیار شما قرار می دهد. در ترکیب این رنگها میتوان از رنگ غالب و مکمل استفاده کرد و یا چهار رنگ را به یک میزان به کار گرفت.
لوگو شما اولین نقطه تماس شما با دنیای خارج است. گاهی لوگو شما اولین چیزی است که مشتریان از شما می بینند و گاهی تنها چیزی است که مشاهده می کنند. لوگو تجارت شما را مشخص میکند و مخاطب از طریق آن شما را تشخیص می دهد. بنابراین مهم است که بتواند به خوبی شما را توصیف کند. همچنین باید داستان تجارت شما و آنچه که برند شما سعی در گفتن آن دارد را بیان کند.
چند نمونه سوال برای ایده لوگو
1- داستان چشم انداز و اهداف برند شما چیست؟ برند شما چه معنایی را در ذهن منتقل میکند؟
2-مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟
3- کسب و کار شما و یاخود شما چه تفاوتی با رقبایتان دارید؟
33٪ از رنگ آبی استفاده می کنند. رنگ آبی نشان دهنده حرفه ای بودن ، احساس آرامش و شناسایی اعتماد است.
29٪ از رنگ قرمز استفاده می کنند.قرمز به تحریک مردم برای تصمیم گیری سریع کمک می کند ، با جسارت ، اشتیاق و قدرت همراه است.
28٪ از رنگهای سیاه یا خاکستری استفاده می کنند. استفاده از رنگ های سیاه و خاکستری احساس ظرافت و حرفه ای بودن را ارائه می دهد. همیشه استفاده از یک رنگ و ایجاد تعادل با سایه خاکستری یا سیاه همیشه تعادل خوبی دارد.
13٪ از رنگهای زرد یا طلایی استفاده می کنند.زرد رنگ شادی است ، خوش بینی و دوستی را تشویق می کند.
95٪ از یک یا دو رنگ استفاده می کنند. به برخی از موفق ترین نشان های جهان مانند پپسی ، کک و استارباکس فکر کنید که هر کدام فقط از یک یا دو رنگ استفاده می کنند.
دو مارک SUZUKI و PEPSI از رنگ رنگ آبی و قرمز در لوگو های خود استفاده کرده اند.
قرمز رنگی است پرانرژی و آبی پر طرفدار و قابل اطمینان. این دو رنگ در چرخه رنگ نه در مقابل یکدیگر قرار گرفته و نه در کنار هم. ولی ترکیب آنها در لوگو جذاب و زیبا به نظر می رسد.
در لوگو SUZUKI رنگ قرمز نشان دهنده خلاقیت و انرژی و رنگ آبی نشان دهنده برتری و مزیت و همچنین قدمت آن است.
در لوگو PEPSI رنگ قرمز انرژی را نشان می دهد و رنگ آبی سرد و تازه بودن محصول را بیان می کند.