استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

رنگ در کاشیکاری ایران

الهام واعظ | سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

در معماری اسلامی ایران فضاهای داخلی و خارجی با کاشیهای رنگارنگ پوشیده شده است. این مسئله سبب شده تا ساختمان سنگینی و خشونت خود را از دست داده تبدیل به سطوحی شفاف و موادی بی وزن گردند. همچنین انواع نقوش هندسی و گیاهی به کار رفته در کاشیها نیز به این موضوع کمک کرده اند. رنگهای شفاف کاشیها به همراه نقوش هندسی و گیاهی و خطاطی به صورت یک مجموعه کامل و هماهنگ درآمده و ساختمان ظاهر کریستالهای رنگین و درخشان را به خود گرفته است.

در کاشیکاری ایرانی، رنگهای آبی فیروزه ای و لاجوردی در مجاورت سفید، زرد و قهوه ای و سبز زیتونی مجموعه هماهنگی را بوجود آورده و در برخی قسمتها که رنگهای مکمل آجری، با رنگهای لاجوردی و فیروزه ای تماس پیدا میکنند، هماهنگی دیده نوازی پیدا کرده اند.

در اغلب مواقع رنگ فیروزه ای و لاجوردی به عنوان رنگ زمینه انتخاب شده است.که این موضوع فضای شفاف و پرعمقی را بوجود آورده تا انواع شکلهای زینتی مانند برگها، گلهای تزئینی، اسلیمی ها و ختائی ها در آن تنظیم گردند.

رنگهای کاشیها در همه جا صاف، شفاف و جلا دارند که از این لحاظ دارای خصوصیات مینیاتور ایرانی است. هنرمند سعی میکند تا طبیعت را تقلید نکند.از سایه روشن در رنگ آمیزی پرهیز شده است. و در همه جا رنگهای خالص و درخشان به کار رفته اند تا با طبیعت فاصله داشته باشند. در مینیاتور اندام ها پارچه های از رنگ به تن دارند و در معماری انواع نقوش رنگین بر سطوح مختلف ساختمان پوشیده شده اند.

به دلیل استفده از رنگهای درست و هماهنگ در کنار هم، چشمها از دیدن معماری خیره می گردد و حسی از آرامش نصیب بیننده میشود.

 

برگرفت از کتاب رنگ اثر ایتن

  • الهام واعظ

رنگ

گرافیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی