استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

رنگ آبی در زمانهای قدیم

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۶ ق.ظ | ۰ نظر

 

در اکثر زبان‌های کهن واژه‌ای وجود نداشته که مترادف رنگ آبی باشد و در بسیاری از زبان‌های امروزین هم از یک واژه برای اشاره به رنگ سبز و آبی استفاده می‌شود.

در متن های اودیسه و زبان و فرهنگ یونان باستان هیچ چیزی با رنگ آبی توصیف نشده است. این وضعیت در فرهنگ های دیگر نیز اتفاق افتاده است.

آبی از سبز و سایه‌های تیره‌تر قابل تشخیص نبوده‌ است. شاید علت آن کم بودن این رنگ در در طبیعت و محیط اطراف است. میوه و حیوانات بسیار کمی به رنگ آبی وجود داشته اند.

تنها راه بدست آوردن رنگ آبی بسیار تیره و غنی از رنگ، استفاده از سنگ نیمه قیمتی لاجورد بود تا بتوان رنگدانه‌ای بنام سرمه‌ای بوجود آورد. استخراج این سنگ بیش از ۲۵۰۰ سال در ایران باستان و در محل افغانستان امروزی رواج داشته.در آثار به دست آمده از دوره‌های پیش از تاریخ در ایران استفاده لاجورد بسیار معمول بوده‌است. ولی در اروپا این سنگ دور از دسترس بوده و بنابراین رنگ آبی رنگی منحصر بفرد و نشانی از قدرت و ثروت بوده است.

  • الهام واعظ

رنگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی