استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

معنای رنگها در فرهنگ های مختلف

الهام واعظ | شنبه, ۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

یک رنگ اگر با فکر انتخاب شود و یا به شکل اتفاقی برگزیده شود، در هر دو صورت دارای معانی و مفهومی خواهد بود. یکی از معانی که رنگ با خود همراه دارد برگرفته از وقایع اجتماعی، مذهبی و تاریخی یک کشور و یا منطقه است.

به عنوان مثال رنگ قرمز در بسیاری از فرهنگها نشانه عشق و ازدواج و خوش شانسی است، ولی رنگ قرمز در فرهنگ های آفریقایی نماد مرگ و غم است. در نیجریه و آفریقای جنوبی ، رنگ قرمز نماد خشونت و فداکاری است. 

رنگ آبی که معنای اطمینان و آرامش دارد، در بسیاری از فرهنگ ها نمادی از مردانگی است. ولی این رنگ در فرهنگ چینی نشانه ای از زنانگی است.

در فرانسه رنگ زرد به معنای حسادت ، خیانت ، ضعف و تناقض است. در فرهنگ ژاپن ، از زمان جنگ سلسله ها در سال 1357 ، رنگ زرد نشان دهنده شجاعت ، ثروت و پالایش بوده است. در تایلند رنگ زرد نشانه خوش شانسی است.

حق سلطنت ، ثروت ، قدرت ، انحصار و شهرت موضوعات مشترک رنگ بنفش در بسیاری از فرهنگ های شرقی و غربی است. برای قرن ها ، رنگ بنفش بسیار نادر بود و تولید آن دشوار بود ، زیرا از حلزون های دریایی استخراج می شد. در نتیجه ، لباس بنفش گران بود و به نمادی از مقام در میان پادشاهان ، ملکه ها و سایر حکام تبدیل شد.

در بسیاری از فرهنگ های غربی ، نارنجی رنگی مفرح و تند به حساب می آید و نشان دهنده کنجکاوی ، امتحان چیزهای جدید و خلاقیت است. برخی کشورها نیز نارنجی را با ثروت مرتبط می دانند. به عنوان مثال در هلند ، این رنگ ملی است و خانواده سلطنتی هلند را نشان می دهد. اما در بسیاری از کشورهای خاورمیانه مانند مصر ، نارنجی با عزاداری همراه است.

رنگ صورتی در کره ، نماد اعتماد و در آمریکای لاتین ، نماد معماری است. برای سالهای زیادی ، رنگ صورتی در چین یک رنگ شناخته نشده بود تا اینکه به دلیل افزایش تأثیرات غربی و ورود این رنگ، از آن در چین به عنوان رنگ خارجی نام برده می شود.

  • الهام واعظ

برند

رنگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی