روانشناسی رنگ برای بازاریابی و تبلیغات
شرکت های بسیاری هزینه و وقت خود را صرف تحقیق در زمینه بازاریابی و تبلیغات بر اساس روانشناسی رنگ کرده اند و بسیاری دیگر نیز از آن برای تبلیغات خود بهره برده اند. این نشان دهنده اعتقاد به تاثیر رنگ بر احساسات انسان است.
رنگ میتواند تاثیری مستقیم بر احساس آرامش و بیان لحنی مثبت و یا منفی و همچنین تشویق اعتماد و ... دارد. بیشتر مدیران بازاریابی به این نتیجه رسیده اند که درک و استفاده از تاثیرات روانشناختی رنگ ها فواید زیادی دارد.
البته رنگها دارای معانی زیادی در بین افراد جهان دارند، ولی این موضوع را نیز باید در نظر داشت که ممکن است رنگ ها در کشورهای مختلف و بعضی از فرهنگ ها، معنی متفاوتی با دیگر جوامع داشته باشد.
در کشور ما نیز به دلیل تنوع قومیت و زبان این تنوع وجود دارد. با این حال بعضی از معانی کلی رنگ را در اینجا به شکل فهرست وار بیان می کنیم.
رنگ سفید
خلوص
بی گناهی
تمیزی
بی طرفی
عزاداری (در برخی فرهنگ ها / جوامع)
رنگ سیاه
قدرت استحکام
قدرت شیطانی
مرگ یا عزاداری
رنگ خاکستری
خنثی
بی انتها
کاربردی
رنگ قرمز
عشق
داستان عاشقانه
گرما
آسایش
انرژی
هیجان
خون
رنگ نارنجی
خوشحال
پرانرژی
هیجان
اشتیاق
گرما
رونق
ثروت
رنگ زرد
خوشبختی
خنده
شاد
گرما
خوش بینی
گرسنگی
رنگ سبز
طبیعی
سرد
رشد
پول
سلامتی
حسادت
رنگ آبی
آرامش
سرد
بی توجهی
خرد
وفاداری
حقیقت
متمرکز
اشتها آور نیست
رنگ بنفش
ثروت
پیچیدگی
خرد
رمز و راز
رنگ قهوه ای
قابلیت اطمینان
ثبات
دوستی
غمگینی
گرما
آسایش
امنیت
طبیعی
رنگ صورتی
داستان عاشقانه
عشق
ملایم