استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

۱۷ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

رنگهای مکمل (2)

الهام واعظ | چهارشنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۹، ۰۲:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

هر زوج رنگ مکمل دارای ویژگیهای خاص خودش است.

دو رنگ مکمل زرد و بنفش علاوه بر مکمل بودن، خاصیت تضاد تاریک و روشن را هم دارند. زرد روشن ترین و بنفش تیره ترین رنگ در دایره رنگ است.

رنگ نارنجی و آبی دو رنگ مکمل هستند و در عین حال پر قدرت ترین اثر تضاد سردی و گرمی را هم در خود حفظ کرده اند.

رنگهای قرمز و سبز از نظر روشنی برابر هستند و درخششی یکنواخت دارند.

در طبیعت، معمولا رنگهای مکمل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. گلهای قرمز در کنار بوته های سبز رنگ قرار گرفته اند. و آسمان آبی در کویر به یکدیگر تلاقی میکنند و منظره چشم نوازی پدید می آورند. گل زنبق بنفش، که در مرکز خود رنگ زرد را قرار داده است.

  • الهام واعظ

کنتراست رنگ مکمل (1)

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۹، ۰۱:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

.

چگونه احساس شادی را درک کنیم؟ و یا غم را؟ درک اینها به کمک حالت و نیروی متضاد هر یک از آنها در جهان امکان پذیر است. هر مفهومی فقط در مقابل ضد خود معنا پیدا می کند. بدون پستی، بلندی نیست و بدون تلخی، شیرینی معنایی ندارد. بدون غم از درک شادی عاجز خواهیم ماند. بدون کنتراست یا همان تضاد، جهان حالت سکون به خود میگیرد، و حالتی شبیه به مرگ و یا فنا به وجود می آید.

همه تکنیک های بصری به شکل متضاد در مقابل یکدیگر قرار میگیرند. اگر در خلق یک اثر بصری بخواهیم بر وضوح چیزی تاکید کنیم و یا آن را برجسته تر نشان دهیم از تکنیک یا فن کنتراست استفاده می کنیم. هر گاه اشیا نا متشابه با یکدیگر مقایسه شوند، خصوصیت و معنای هر یک از آنها در نظرمان بیشتر ظاهر می گردد. از طریق کنتراست و یا تضاد، محتوای هنر یا موضوع ارتباط بصری را میتوان وضوح و یا روشنی بخشید.

یوهانس ایتن کنتراست های مختلفی را در زمینه رنگ بیان کرده.

1- تضاد ته رنگ

2- تضاد تاریکی و روشنی

3- تضاد سرد و گرم

4- تضاد مکمل

5- تضاد همپایه

6- تضاد کیفیت (اشباع)

7- تضاد کمیت ( وسعت و سطوح رنگ)

رنگهای مکمل: اگر رنگهای مکمل با یکدیگر مخلوط شوند، به رنگ خاکستری تبدیل می شوند. و  در مجاورت یکدیگر ، خصوصیت رنگی یکدیگر را با شدت بیشتری نشان می دهند.

همین رنگها در دایره رنگ در امتداد قطر و روبروی هم قرار میگیرند.

زرد در مقابل بنفش

آبی در مقابل نارنجی

قرمز در مقابل سبز

 

                                                                                                                                                                            برگرفته از کتاب: مبادی سواد بصری

 

  • الهام واعظ

سبز

الهام واعظ | دوشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۲:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

رنگ سبز از ترکیب دو رنگ زرد و آبی بدست می آید. با تغییر نسبت این دو رنگ، کاراکتر سبز متغیر می شود.

گیاهان خاکی سبز هستند، زیرا رنگ دانه های فتوسنتزی آنها نور سبز را منعکس می کند.

سبز رنگ آرامش و روستا، رنگ درختان و چمنزار است. رنگ سبز نشان دهنده ارضاء، آرامش و امیدواری است. وقتی رنگ سبز متمایل به رنگ زرد میشود، روشن تر است و رنگ بهار، باروری و احساس جوانی را به وجود می آورد. اگر با آبی ترکیب شود، حالت سیر و یشمی دارد، که سکوت عمیق یک جنگل انبوه را تداعی می کند و حالت روحانیت آن افزایش می یابد. تغییر مایه های رنگ سبز فراوان است و هر کدام جلوه و بیانی خاص دارد.

در برند بیشتر در محصولات طبیعی و ارگانیک استفاده میشود. و در مواد خوراکی نشان تازه و سالم بودن آن است.

 

  • الهام واعظ

درصد رنگ در چاپ

الهام واعظ | يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۲ ق.ظ | ۰ نظر

یکی از عناصر مهم بصری، نقطه است. که اغلب به شکل دایره در طبیعت یافت میشود. خصوصیت مهم این عنصر بصری این است که، قابلیت هدایت و راهنمایی چشم را دارد. به این شکل که اگر تعداد نقاط زیاد شود، با یکدیگر ترکیب و همراه می شوند و می توانند تصور رنگمایه و  رنگ های مختلف در ذهن را پدید بیاورند، و این اساس فن تکثیر و چاپ است.

سورا نقاش امپرسیونیست فرانسوی، به این روش کار میکرد. او در حقیقت از چهار رنگ خالص استفاده کرده است، زرد، قرمز، آبی و سیاه که آنها را به صورت نقاط ریز روی تابلو به کار برده و در چشم بیننده نقاط رنگی مخلوط شده و به نظر می رسد روی تابلو انواع رنگها به کار رفته است. هر نقاط ریزتر و نزدیک تر به یکدیگر باشند این قابلیت افزایش می یابد.

بنابراین در صنعت چاپ با چهار رنگی اصلی، تمام کار چاپ انجام میشود. اگر رنگی را بخواهیم بسازیم، از این چهار رنگ اصلی کمک میگیریم. رنگ سفید، رنگ زمینه کاغذ است. مثلا برای ساختن رنگ سبز، از رنگهای آبی(Cyan ) و زرد( Yelow) استفاده میکنیم. درصد هر رنگ از 0 تا 100 است. حالا اینکه چه درصدی از رنگ زرد و یا آبی استفاده شود، بستگی به رنگ سبز مورد نظرمان دارد. و یا اگر رنگ صورتی را مد نظر داشته باشیم از رنگ قرمز( Magenta) استفاده می کنیم، ولی درصد پایین تری را برای این رنگ در نظر میگیریم.
بهتر است مجموع درصد یک رنگ از 260 بیشتر نشود. به این دلیل که کاغذهای تحریر، مقدار بیشتری رنگ را جذب می کنند. مجموع این اعداد سی درصد هنگام چاپ بالاتر می رود ، دیرتر خشک می شوند و مشکلاتی از قبیل پشت زدن رنگ ایجاد می کنند.

  • الهام واعظ

آبی

الهام واعظ | چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۳ ق.ظ | ۰ نظر

آبی، رنگ آسمان و دریاست و مانند سبز آرامش بخش است. آبی قدرتمند است و از این جهت پس از قرمز قرار میگیرد. آبی حس خنکی و پاکیزگی یک آبگیر کوهستانی را تداعی می کند. در طبیعت کمتر یافت می شود. به همین علت در گذشته، رنگ آبی نامی جداگانه نداشته و جزئ سایه های سبز به کار میرفته.

در مورد انتخاب رنگ برای برند و یا بسته بندی محصول، صرف نظر از سن و جنس مشتری بالقوه ، رنگ آبی یکی از ایمن ترین رنگ هاست.

قبل از ادامه کار با رنگ آبی ، باید در مورد مشتریان بالقوه خود فکر کنید. انتخاب سایه مناسب آبی می تواند به شما امکان دهد بازار خاصی را هدف قرار دهید. به طور کلی ، سایه های تیره آبی بیشتر مورد توجه مخاطبان مسن قرار می گیرد در حالی که رنگ های روشن یا روشن تر برای مشتریان جوان تر است.
آبی روشن، جوان و پر انرژی است و به همین دلیل برای تجسم ورزش مناسب است، اما آبی سیر و آبی سلطنتی نشانه وقار و تمول است. آبی همچنین رنگ نظافت و پاکیزگی نیز است.

  • الهام واعظ

قرمز

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

رنگ قرمز سمبل حیات و زندگی است شاید به دلیل رنگ خورشید و یا رنگ میوه های رسیده در طبیعت. قرمز رنگ آتش و گرما است. رنگ گلهای تابستانی و بیان کننده عشق و هیجان  است.

قرمز نگاه را به خود می کشاند و به گردش خون سرعت می بخشد. به راحتی با آبی و زرد ترکیب می شود و استعداد فراوانی برای تغییر مایه های رنگی دارد.

اگر با سفید مخلوط شود، رنگ صورتی را خواهیم داشت، که رنگ احساس و رنگ شعر است.

اگر با مشکی مخلوط شود، رنگ خرمایی اشرافی را بدست می آوریم.

از مخلوط کردن این رنگ با زرد، قرمز نارنجی بدست می آوریم، نیرویی آتشین و ملتهب پیدا میکند و شرور و شیطانی است.

از مخلوط کردن آن با آبی قرمز ارغوانی بدست می آوریم، که بر عشقی روحانی دلالت دارد و پاک و آسمانی است.

قرمز دارای معانی نیز هست که در طبیعت وجود ندارد مانند: خطر، فوریت، انقلاب، مبارزه و عصبانیت

در دکوراسیون داخلی به فضای داخلی حالت گرمی و صمیمیت میبخشد. اگر بر دیوار و در سطوح زیاد استفاده شود، فضا حالت اشرافی پیدا میکند.

در برند به معنای پر شور و هیجان انگیز است. و نمادی از جوانی، اعتماد به نفس و قدرت است.

  • الهام واعظ

رنگ و فضای داخلی

الهام واعظ | دوشنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۲۵ ق.ظ | ۰ نظر

دنیای اطراف ما اینروزها بیشتر خاکستری است تا رنگی. ماشین ها سفید و طوسی هستند. ساختمان ها طوسی و سفید. کمد لباسها رنگ های مات و یکدست. فرشها کرم و سرامیک خانه ها کرم و قهوه ای و یا طوسی.

یکی از علت های این انتخاب رنگ شاید این باشه که میترسیم رنگها را نتونیم با هم هماهنگ کنیم و یا بعد از مدتی از رنگ مبل و .. دلزده بشیم.توی این فضای یکدست بعد از مدتی حس تهی و خالی بودن را به انسان منتقل میشه. پس بهتره با یک پارچه رومیزی و یا یک گلدان، پرده رنگی و کوسن مبل کمی رنگ به محیط خونه اضافه کنیم. 

  • الهام واعظ

رنگ در برند

الهام واعظ | يكشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۰۹:۵۵ ق.ظ | ۰ نظر

 

انتخاب رنگ در لوگو بر اساس سلیقه و اینکه چه رنگی را دوست داریم، به نظر کار درستی نیست. لوگو شما قراره با افراد زیادی ارتباط برقرار کنه و در بعضی مواقع در فروش محصول اثر گذار باشه. فاکتورهای زیادی برای انتخاب رنگ درست، از نظر علمی وجود دارد، ولی باید در نظر داشته باشید علاوه بر این، ارتباط برقرار کردن با مخاطب در دنیای امروز حائز اهمیت است.

قبلا مفهوم هر رنگ را از نظر روانشناسی بررسی کردیم. حالا 5 موردی را بررسی میکنیم که در هنگام انتخاب رنگ برای برند مهم هستند.

1- جنسیت: محصول و برند برای خانمها طراحی شده و یا آقایان؟ زنانه است یا مردانه؟  یا هر دو

2- لحن: محصول یا برند بازیگوش است یا جدی؟ با چه لحنی صحبت میکنه؟ آموزشی است یا همدلانه؟

3- ارزش: ارزان است یا محصول لوکس و گران قیمتی است؟ قراره با مخاطبین بیشتری ارتباط برقرار کنه و یا با افراد کمتر

4- زمان: مدرن است یا کلاسیک؟ برند ما بیشتر از گذشته اهام گرفته و یا از آینده؟

5- انرژی: بلند پرواز است؟ یا فروتنانه و بی صدا؟

بررسی این 5 مورد، شناخت کلی نسبت به برند ما میده و در انتخاب رنگ میتونه کمک کننده باشه.

  • الهام واعظ

رنگ کردن دیوار اتاق

الهام واعظ | شنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

دفعه اولی که میخواستم دیوار اتاقم را رنگ کنم با مخالفتهای زیادی روبرو شدم . عادت به اینکه در خانه های ما دیوارها همگی سفید باشند، مانع از تغییر رنگ آنها میشه. ولی میشه این تغییر را با یک ستون و یا یک دیوار کوچک شروع کرد.

اگر دیوار سالمی دارید که نیاز به بتونه نداره و فقط کمی رنگ اون خراب شده و یا می خواهید برای تنوع کمی رنگ به فضای خانه بدهید، راه مقرون به صرفه و البته شادی آور اینه که خودتون دست به کار بشید و شروع به رنگ کردن کنید. البته این ایده را بهتره برای اتاق پذیرایی و نشیمن برای بار اول اجرا نکنید. در ابتدا با اتاق خواب و با یک دیوار میتونید شروع کنید.

رنگهایی در بازار موجود هستند که اصطلاحا پایه آب دارند. و با آب رقیق میشوند. پس نیازی به تینر و نفت و تحمل بوی آنها نیست. راحت تر میشه با این رنگ ها کار کرد و روی دیوار بهتر قرار میگیرند. که این موضوع به افراد تازه کار کمک زیادی می کند. یک روز هم زمان میبره تا خشک بشوند.

مرحله سخت کار انتخاب رنگ برای دیوار است.

از رنگهای مورد علاقه تون شروع کنید. ببینید به چه رنگهایی بیشتر علاقه دارید، در کمد لباستون و یا لوازمی که میخرید چه رنگی بیشتر استفاده شده. میتونید به عنوان راهنما ازش استفاده کنید.

به فضای اطراف توجه کنید( میز، مبل، کمد و ... ) و در پی هماهنگی با این اشیاء باشید. اگر مبل قرمز و یا قهوه ای تیره دارید ، میتونید از رنگهای مکمل و یا سایه های کمرنگ این رنگها کمک بگیرید. یا تکه رنگهای خاص به کار رفته در همون مبل یا پرده، میتونه کمک کننده باشه .  

به اندازه اتاق خود فکر کنید. می خواهید فضای اتاق چقدر بزرگ باشد؟ رنگ های تیره می توانند فضای اتاق را کوچکتر و دنجتر کنند ، در حالی که با استفاده از سایه های روشن یک اتاق بزرگتر و روشن تر به نظر می رسد.

با دیوارهای اطراف و فضای خانه، رنگ را هماهنگ کنید.

عملکرد و روحیه اتاق را در نظر بگیرید.
با تعیین هدف اتاق گزینه ها را محدود کنید.اتاقی پرانرژی می خواهید؟از قرمز و زردهای گرم استفاده کنید.از آبی و خاکستری خنک استفاده کنید تا فضای آرام تری ایجاد کنید.

نهایتا میتونید یک تکه از دیوار را رنگ کنید، تا ببینید این رنگ مناسب است یا نه؟

به نظرم برای خانه های ما بهتره رنگ دیوارها تم روشن داشته باشه، این موضوع سبب میشه دیرتر از رنگ دیوار خسته بشیم و هماهنگ کردن آن با فضای کلی خانه نیز راحت تر است.

 

  • الهام واعظ

ست کردن لباس

الهام واعظ | جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۰۸:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

تصور بعضی از افراد از ست کردن لباس، پوشیدن رنگهای کاملا مشابه هم است. یا اصرار دارند حتما از رنگهای مانتو یا شلوار در کیف و کفش استفاده شود. البته شاید قبلا این مدل انتخاب لباس، به نوعی ست کردن آن بود ، ولی درحال حاضر این شیوه کمی قدیمی شده است .
 در حال حاضر انتخاب رنگ لباس ها و هماهنگ کردن آنها  کمی پیچیده تر شده. بعضی از افراد به شکل ذاتی و فطری میتوانند رنگهای مکمل و متضاد را تشخیص دهند،. که جزئ افراد خوش سلیقه به حساب میآیند . اما اگر این خصلت را دارا نیستید ، بهتر است به برند های طراحی لباس اطمینان کنید و از لباس هایی که آنها ست کرده اند کمک بگیرید . 

  • الهام واعظ