استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

۲۴ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

منشا رنگ سبز گیاهان

الهام واعظ | چهارشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۳ ق.ظ | ۰ نظر

 

به یک زمین سبز در تابستان فکر کنید ، سرسبز با زندگی. سبز اغلب با رشد همراه است ، زیرا هر بهار با ترکیدن شاخه های سبز از درختان ، زندگی را تازه می بینیم. رنگدانه کلروفیل مسئول این بازسازی پر جنب و جوش است و در همه گیاهان سبز یافت می شود. کلروفیل یکی از اجزای اساسی فرآیند فتوسنتز است که مسئول توانایی گیاهان در تبدیل نور خورشید به غذا است. نور خورشید از تنوع رنگی تشکیل شده است که بین طول موجهای 400 تا 700 نانومتری متغیر است ، با این وجود کلروفیل فقط می تواند از نور قرمز و نور آبی در فتوسنتز استفاده کند. این طول موج ها برای تولید قند توسط گیاه جذب می شوند و نور سبز بلا استفاده به دنیای خارج باز می گردد و باعث سبز نشان دادن گیاه می شود!

نمونه هایی از رنگهای متنوعی که در برگهای پاییز دیده می شود. این رنگهای مختلف به دلیل تولید متفاوت کلروفیل و کاروتنوئیدها در برگها تولید می شوند.

  • الهام واعظ

تعداد رنگ در لوگو (3)

الهام واعظ | دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۳۱ ق.ظ | ۰ نظر

قبلا توضیح دادیم که انتخاب یک و یا دو رنگ در لوگو سادگی و ماندگاری آن را تضمین می کند. سادگی مشخصه اصلی هر لوگو می تواند باشد. این موضوع کمک میکند تا لوگوی خود را در هر جایی قرار دهید و قابلیت انعطلاف پذیری به اشکال مختلف را دارا است.

اما تعداد سه رنگ در لوگو نشانی از خلاقیت و تنوع را با خود به همراه خواهد دارد. برای انتخاب بهترین گزینه از قوانین زیر می توانید پیروی کنید.
1 - رنگ های مقابل یکدیگر روی چرخه رنگ (رنگهای مکمل و متضاد روی چرخه رنگ در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند)
2 - کنتراست های مختلف از همان رنگ (هر رنگ دارای سایه های زیادی از درجه تیره تا روشن می باشد. که می توان از ترکیب هر رنگ با سفید، مشکی و خاکستری این سایه ها را بدست آورد)
3 - هر یک از موارد فوق با سایه ای از مقیاس خاکستری و مشکی میتواند جفت شود. ( رنگ سفید، مشکی و خاکستری به آسانی با هر رنگی ترکیب می شود)

این دستور العمل ها محکم هستند و همیشه شما را به مسیر صحیح هدایت می کنند
اما قوانین همیشه ثابت نیستند و پایبندی به آن نباید روی خلاقیت تاثیر منفی بگذارد.

  • الهام واعظ

تعداد رنگ در لوگو (2)

الهام واعظ | دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۰۸ ق.ظ | ۰ نظر

 

چه تعداد رنگ برای طراحی یک لوگو نیاز است؟

1رنگ

یکی از ویژگی های یک لوگو خوب ساده بودن آن است و استفاده از یک رنگ در آن تأثیر زیادی دارد. استفاده از تنها یک رنگ سادگی لوگو شما را تضمین می کند.
برخی از مارک های شناخته شده جهان فقط از یک رنگ برای نشان خود استفاده می کنند.

2رنگ

استفاده از 2 رنگ نیز سادگی را به همراه دارد  اما برخی از دستورالعمل هایی وجود دارد که باید هنگام استفاده از چند رنگ مورد توجه قرار گیرند.هنگام طراحی یک آرم با 2 رنگ ، توصیه می شود از رنگ هایی استفاده کنید که یا روی چرخ رنگ با یکدیگر مخالفت می کنند ، یا به خوبی با یکدیگر تضاد دارند.

 

با این وجود همیشه نیازی نیست از رنگهایی استفاده کنیدکه در مقابل یکدیگر قرار می گیرند.

می توانید از سایه های مختلف یک رنگاستفاده کنید، به شرطی که با یکدیگر در تضاد باشند.شما همچنین می توانید یک رنگ را انتخاب کنید و آن را با هر سایه ای در مقیاس خاکستری جفت کنید. سیاه، سفید و خاکستری با هر رنگی مطابقت دارد.

  • الهام واعظ

کاغذ کرافت (بسته بندی)

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۰۲:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

 

رنگ کاغذهای کرافت، نوعی قهوه ای روشن است. این رنگ برای ما یادآور پاکت های خرید قدیمی است. بنابراین در بسته مواد غذایی حسی از غذای سالم، طبیعی و ارگانیک را تداعی می کند. شاید به این دلیل که در قدیم غذاها سالم تر بوده و از مواد شیمیایی کمتر استفاده شده است.

این رنگ به با صداقت به نظر می رسد و با الهام از طبیعت ، احساس سالم بودن ، نظم و زمینی بودن را نشان می دهد. در کل برای ما رنگ آرامش بخش و بی خطری است. حسی دوستانه دارد و استفاده از آن در برند موجب پذیرفته شدن بدون قید و شرط می گردد.

  • الهام واعظ

صورتی

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۰۱:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

 

 

رنگ صورتی منسوب به صورت و یا رنگ صورت. این رنگ  هر کجا که باشد توجه را جلب می کند و چشم را به سمت خود می کشاند. اگر با سفید ترکیب شود، معنایی از عفت و بی گناهی دارد و همراه با سیاه به اغواگری اشاره دارد.

در اروپا و ایالات متحده آمریکا، رنگ صورتی اغلب برای دختران در نظر گرفته می‌شود، در حالی که رنگ آبی برای پسران در نظر گرفته می‌شود.  رنگ صورتی برای اولین بار به عنوان نشانگر جنسیت زن در دهه ۱۹۴۰ بکار رفت. به همین دلیل ، برای آگاهی از سرطان پستان و محصولات زنان از آن استفاده می شود. با این حال ، مانند همه رنگ ها ، صورتی نیز بسیار متنوع است و سطح شدت آن می تواند معنای آن را تحت تأثیر قرار دهد. صورتی کم رنگ غالباً متوجه دختران کوچک است ، صورتی غبارآلود بیشتر احساسی یا عاشقانه است ، در حالی که صورتی گرم نشانگر جوان بودن است.

اگر هدف مخاطب قرار دادن خانمها باشد، رنگ صورتی مناسب است. این رنگ همچنین شیرین و عاشقانه است.

در ایران نیز به عنوان رنگ محصولات و بسته بندی برای خانمها کاربرد دارد. در اتاق کودکان دختر و وسایل آنها دیده می شود.

 

  • الهام واعظ

تعداد رنگ در لوگو (1)

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸ ب.ظ | ۰ نظر

 

استفاده از چندین رنگ در لوگو مانند شرکت گوگل، معمولا تنوع را نشان می دهد. تنوع شامل مردم، کشورها و یا پیشنهادات. رنگهای جسورانه و بازیگوش بیانگر خوش بینی کنجکاوی و کثرت است. تعداد زیاد رنگ در لوگو نشان دهنده خلاقیت نیز است.

اگر محصولات متنوعی دارید و یا صاحب کسب و کاری هستید که خدمات گوناگون را انجام می دهد، این انتخاب میتواند مناسب باشد.

ولی در هنگام چاپ اقلام چاپ مانند سربرگ و جعبه محصول باید در نظر داشته باشید که این تنوع رنگ ممکن هزینه بر باشد. اگر چه در حال حاضر اغلب چاپخانه ها به دستگاه چاپ چهار رنگ مجهز هستند و شما فقط در زمینه فیلم برای کار هزینه خواهید کرد.

در کل انتخاب چهار رنگ و بیشتر در طراحی، ریسک زیادی خواهد داشت. ولی همیشه موارد استثنا نیز وجود دارند.

  • الهام واعظ

تقسیم بندی رنگ (گرم، سرد، خنثی)

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۵۸ ق.ظ | ۰ نظر

رنگهای گرم
این شامل قرمز ، زرد و نارنجی ، و تغییراتی مانند صورتی است. این رنگ ها به دلیل درخشندگی گرما را برمی انگیزانند و به خورشید پیوند می خورند. به طور کلی ، آنها خوش بینی و اشتیاق و فعالیت را منتقل می کنند.

رنگهای سرد
اینها شامل سبز ، آبی ، بنفش و تنوع آنها مانند بنفش است. این رنگها سرد به حساب می آیند زیرا رنگهایی هستند که معمولاً در طبیعت یافت می شوند و به دلیل اثر آرام بخشی آنها مشهور هستند. این رنگ ها آرامش بخش و فروتن هستند.

رنگهای خنثی
اینها شامل قهوه ای ، سیاه و سفید و همچنین تغییراتی مانند خاکستری است. آنها اغلب با رنگ های گرم یا سرد جفت می شوند اما به تنهایی پیچیده هستند. آنها می توانند قدرتمند و خالص باشند و گاهی اوقات به آنها زنگ زمین گفته می شود.

 

  • الهام واعظ

رنگ آبی در زمانهای قدیم

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۵۶ ق.ظ | ۰ نظر

 

در اکثر زبان‌های کهن واژه‌ای وجود نداشته که مترادف رنگ آبی باشد و در بسیاری از زبان‌های امروزین هم از یک واژه برای اشاره به رنگ سبز و آبی استفاده می‌شود.

در متن های اودیسه و زبان و فرهنگ یونان باستان هیچ چیزی با رنگ آبی توصیف نشده است. این وضعیت در فرهنگ های دیگر نیز اتفاق افتاده است.

آبی از سبز و سایه‌های تیره‌تر قابل تشخیص نبوده‌ است. شاید علت آن کم بودن این رنگ در در طبیعت و محیط اطراف است. میوه و حیوانات بسیار کمی به رنگ آبی وجود داشته اند.

تنها راه بدست آوردن رنگ آبی بسیار تیره و غنی از رنگ، استفاده از سنگ نیمه قیمتی لاجورد بود تا بتوان رنگدانه‌ای بنام سرمه‌ای بوجود آورد. استخراج این سنگ بیش از ۲۵۰۰ سال در ایران باستان و در محل افغانستان امروزی رواج داشته.در آثار به دست آمده از دوره‌های پیش از تاریخ در ایران استفاده لاجورد بسیار معمول بوده‌است. ولی در اروپا این سنگ دور از دسترس بوده و بنابراین رنگ آبی رنگی منحصر بفرد و نشانی از قدرت و ثروت بوده است.

  • الهام واعظ

مشکل تغییر رنگ در چاپ

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲ ق.ظ | ۰ نظر

جوهر چاپ با هر نوع از جنس کاغذ رفتار متفاوتی دارد. دانستن اطلاعات بیشتر در مورد کاغذی که در چاپگر استفاده می کنید، به شما کمک می کند تا نتایج بهتری در زمینه رنگی که چاپ می شود به دست آورید.

کاغذهای سفید موجود در بازار در تیره روشنی، ماتی و کدری، نرمی و یکنواختی با یکدیگر متفاوت هستند. این موضوع بر روی رنگ چاپ شده تاثیر گذار است.روی کاغذ روشن تر، رنگ زنده تری چاپ می شود ولی این کاغذها رنگ آبی بیشتری را منعکس می کنند . و کاغذ های سفید کرم نور گرم تری را نمایش می دهند.

صیقلی بودن (یکنواختی و همواری) کاغذ نیز مهم است.انواع پوشش دار کاغذ، سطح هموارتر و محکم تری دارند، پس جوهر بر روی سطح بالایی کاغذ می ماند و این موضوع باعث می شود تصاویر با رنگهای زنده تر و جزییات بیشتری چاپ شوند. پوشش می تواند از مات تا براق متغیر باشد. کاغذهای بدون پوشش سطح جاذب تری دارند و رنگها مات تر به نظر می رسند.

وزن کاغذ نیز در رنگ، تاثیر می گذارد. کاغذهای بسیار نازک در جذب جوهر خوب عمل نمی کنند. و ممکن است رنگ رو و پشت کار با هم دیده شوند. کاغذهای سنگین تر معمولا مات تر و تیره تر هستند.

کاغذهای روشن و ازنظر رنگی خنثی پوشش دار و مات کمترین اختلاف رنگ را ایجاد می کنند. اما ظاهر و حسی که ما میخواهیم در کار داشته باشیم و همچنین نوع و اندازه کاغذهای موجود در بازار میتواند در تصمیم ما نقش داشته باشد.

جلا دهنده های بعد از چاپ به رنگ براقیت و جلای خاصی می بخشند.

 

کتاب راهنمای رنگ چاپ افست (مهدی رضایی)

 

 

  • الهام واعظ

هم نشینی رنگها با خاکستری

الهام واعظ | دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۴۲ ق.ظ | ۰ نظر

 

خاکستری رنگ زمینه است و به خوبی با تمام رنگ ها هماهنگ می شود. از هم نشینی این رنگ با سایر رنگ ها ترکیبات زیبایی می توان ایجاد کرد. اگر بخواهیم تضاد را نشان دهیم، می توان از ترکیب این رنگ با رنگ های زنده استفاده کنیم. رنگهایی مانند نارنجی، آبی، سبز و .. که درجه خلوص خود را حفظ کرده اند با خاکستری تیره بیشترین تضاد را ایجاد می کنند.

رنگ های روشن که با سفید مخلوط شده باشند، در کنار خاکستری روشن در حداقل تضاد ممکن قرار می گیرد و فضایی یکنواخت و آرامش بخش ایجاد میکند. ولی در کنار خاکستری تیره، این رنگ ها تیره تر شده و بهتر نمایش داده می شوند.

رنگهای تیره با خاکستری روشن نیز تضاد جالب توجهی ایجاد می کند و نگاه را جذب میکند.

رنگهای مرده و کدر که از ترکیب مشکی و سفید با سایر رنگها به دست آمده اند با خاکستری میانه هماهنگی خوبی ایجاد می کنند.

رنگ خاکستری در بسته بندی نشان دهنده بیانی ظریف و بی طرفی است.

  • الهام واعظ