استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

استودیو مسیر

گرافیک، چاپ، طراحی، تبلیغات

۲۲ مطلب در دی ۱۳۹۹ ثبت شده است

رنگ و احساس

الهام واعظ | دوشنبه, ۲۹ دی ۱۳۹۹، ۰۴:۲۰ ب.ظ | ۱ نظر

رنگها بر احساسات ما تاثیر می گذارند. میتوان با استفاده از یک یا دو رنگ بر روی کارت ویزیت و ساک خرید احساسی از خاص بودن و اعتماد به نفس را به مراجعه کننده انتقال داد. در مواردی نیاز دارید با مخاطب خود آزادانه تر و با انعطاف بیشتری ارتباط داشته باشید. مثل زمانی که در نمایشگاه حضور دارید و یا صرفا به دنبال این باشید که احساس خوبی به مخاطب منتقل کنید. در اینگونه موارد میتوان با توجه به مکان و نوع ارتباط رنگهایی متفاوت از لوگو را برای ارتباط با مخاطب خود انتخاب کنید.

در اینگونه موارد در انتخاب رنگ آزاد هستید. رنگ هایی که با سه رنگ سفید، مشکی و یا رنگ خاکستری مخلوط می شوند، احساس خاص بودن را بیشتر منتقل می کنند. زیرا در طبیعت و محیط اطراف ما کمتر دیده می شوند. بنابراین پیام را نیز دیرتر منتقل می کنند.

 

 

  • الهام واعظ

کارت ویزیت مشکی

الهام واعظ | شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۹، ۰۱:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

چاپ کارت ویزیت به رنگ مشکی روشی ارزان برای ایجاد ظاهری منحصر به فرد است. این رنگ به برند شما کمک میکند تا از بقیه برجسته تر شوید. ولی باید در نظر بگیرید این رنگ علاوه بر اینکه ظاهری خاص دارد، با ماهیت کسب و کار شما هماهنگی داشته باشد.

هنگام طراحی و دیدن طرح روی سیستم رنگ مشکی ظاهری خاص و منحصر به فرد دارد ولی هنگام چاپ ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. به عنوان مثال چاپ ضعیف کار موجب می شود لکه ها و یا رگه هایی در روی کارت ایجاد شود. برای به حداقل رساندن این مشکل در انتخاب جنس کاغذ دقت کنید. این مشکل بر روی کاغذ های براق نمایش بیشتری دارد. همچنین هنگام طراحی از درصد های مناسب  رنگ مشکی در چاپ افست استفاده کنید.

K:100  Y:40   M:60   C:70

K:100  Y:40   M:40   C:40

K:100  Y:50   M:50   C:50

 نوشته روشن در روی زمینه تیره خوانایی کمتری دارد و فضای بیشتری بین نوشته ها قرار دهید تا مشکل خوانایی فونت نداشته باشید.

  • الهام واعظ

رنگ مناسب کارت ویزیت

الهام واعظ | شنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷ ق.ظ | ۰ نظر

چه چیزی را در یک کارت ویزیت در نگاه اول می بینید؟ قبل از خواندن نوشته ها، رنگ کارت ویزیت و طراحی آن  به چشم می آید. رنگ ها بر احساسات ما تاثیرگذار هستند و این موضوع سبب می شود با انتخاب درست رنگ برای کارت ویزیت خود، علاوه بر جنبه زیبایی بتوانید کسب و کار خود را نیز معرفی کنید و در عین حال متفاوت از بقیه دیده شوید.

مراحل انتخاب رنگ مناسب برای کارت ویزیت:

1- رنگ لوگو

از رنگ آرم خود می توانید کمک بگیرید. رنگ آرم خود را به عنوان رنگ اصلی انتخاب و از رنگهای مکمل و متضاد آن برای طراحی استفاده کنید. رنگ آرم شما گویای کسب و کار شماست و استفاده از ان در روی کارت ویزیت نتیجه مثبتی برای ارتباط با مخاطب دارد.

2-  تئوری رنگ 

از تئوری رنگ و چرخه رنگ کمک بگیرید. که شامل انتخاب هایی نظیر رنگ های مشابه، رنگ های متضاد، رنگهای مکمل و انتخاب حالت سه گانه رنگ است.

3- روانشناسی رنگ

انتخاب رنگ شما باید با نوع فعالیتی که انجام می دهید هماهنگ باشد. به عنوان مثال رنگهای جسورانه و شاد مناسب کسب و کار شما هستند و یا رنگهایی که اطمینان بخش و آرام هستند؟ این به شما کمک می کند تا به طور طبیعی نوع مشتری خاص خود را جذب کنید. 

4-نوع کاغذ

اگر از کاغذ های براق استفاده می کنید، رنگ های تیره در سطح زمینه مانند مشکی و یا سورمه می توانند حالت بازتابنده داشته باشند و خوانایی کار با  مشکل مواجه شود. و یا کاغذ هایی مانند کتان درصد زیادی از رنگ را جذب میکنند و رنگها حالت کدر به خود می گیرند.

 

5- تنوع

در دو یا سه رنگ متوقف شوید، هر چیزی بیش از حد باعث حواس پرتی می شود.

  • الهام واعظ

انتخاب رنگ برای مطب دندانپزشکی

الهام واعظ | پنجشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

به گفته فابر بیرن ، پدر روانشناسی کاربردی رنگ ، استفاده صحیح از رنگ در محل کار می تواند باعث بهبود کارایی و رفع خستگی و همچنین در دید بهتر و ذهنیت شادتر شود.

رنگ یک ابزار طراحی قدرتمند است که در تأثیرگذاری بر احساسات ، خلق و خو و حتی واکنش های فیزیولوژیکی تأثیر دارد. رنگ های خاص می توانند احساس گرما ، آرامش ، عصبی یا آرامش در ما ایجاد کنند. به همین ترتیب ، انتخاب رنگ در طراحی مطب دندانپزشکی شما می تواند نه تنها بیماران بلکه کارکنان شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

در حاضر اغلب مطب های دندانپزشکی از طراحی مدرن استفاده می کنند که رنگ سفید رنگ غالب در اکثر آنهاست. این فضا تمیزی و نور زیادی را منعکس می کند ولی اگر با آبی مخلوط شود حسی از بیمارستان منعکس می شود که ممکن است سبب اضطراب مراجعه کنندگان شود. اگر از سایه های تیره تر آبی استفاده شود، در عین حال که آرامش و اطمینان منتقل میشود، فضای کلی حالت سرد و غیر دوستانه به خود نمی گیرد.

قهوه ای احساس طبیعی ، قوی و دنج می کند ، مردم را تشویق به کاهش سرعت و آرامش می کند. رنگ قهوه ای احساسی از با تجربه بودن و قدمت بیشتر را به مراجعه کننده می دهد و همچنین فضا را صمیمی نشان میدهد. وجود یک آکواریوم در این مکان می تواند از جدی بودن رنگ قهوه ای بکاهد.

رنگ سبز نیز آرامش بخش است و استرس را در حد زیادی کاهش می دهد. بنابراین به نظر می رسد برای مطب های دندانپزشکی رنگ مناسبی باشد. این رنگ در کنار زرد حسی از نشاط و شادمانی را منتقل می کند.

رنگ نارنجی هیجان ، ماجراجویی و اشتیاق را برمی انگیزد. این یک رنگ استقبال کننده برای ورودی ها است.

رنگ بنفش کمی مرموز و سلطنتی است ولی سایه های روشن آن مانند رنگ یاسی میتواند آرامش بخش باشد. این رنگ در کنار سفید و رنک خردلی کم رنگ، صمیمیت و پاکیزگی را منتقل می کند.

رنگ قرمز هیجان را افزایش می دهد و باعث افزایش اشتها و فشار خون نیز می شود. گزینه مناسبی برای دندانپزشکی نیست.

 

 

 

  • الهام واعظ

نقش احساسات در انتخاب

الهام واعظ | پنجشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۳۲ ق.ظ | ۰ نظر

در بسیاری از مواقع بخش ناخودآگاه ذهن ما در تصمیم گیری های ما تاثیر گذار است. حال ممکن است این تصمیم بین خرید محصول از دو برند متفاوت باشد و یا تصمیم گیری برای ازدواج.

نیکان ما در هزاران سال پیش به احساسات و خود در تصمیم گیری اعتماد کرده اند و بقا یافته اند. هم اکنون ذهن ناخودآگاه ما همچنان در پی هدایت ماست و البته میتواند کمک زیادی نیز به ما کند. زیرا قدمت زیادی دارد. بخش خودآگاه از زمان کشف آتش یا اختراع ابزار در تاریخ بشر، آرام‌آرام بزرگ‌شده است اما هیچ‌وقت نتوانسته سکان ذهن را دائما در دست بگیرید. در نتیجه ما انسان‌ها موجوداتی احساساتی شدیم که شرایط بیرونی می‌تواند به غلیان‌ها شدید ذهنی در ما منجر شود.

در شرایط بحرانی و مواقعی که زمان کمی در اختیار داریم، برای تصمیم گیری به احساسات خود تکیه می کنیم. به نظر می رسد که نمی توانیم با پیامهای ناخودآگاه ذهن مبارزه کنیم. در دنیای تبلیغات این امکان می تواند یک راه میان بُر برای انتقال پیام باشد.

در مورد رنگها نیز ما واکنش هایی را نشان می دهیم که ذهن ناخودآگاه ما طی هزاران سال، آن را پذیرفته است.اگر مردم درباره رنگهایی که ترجیح می دهند خیلی سخت فکر نکنند ، ناخودآگاه برنامه ریزی شده اند که رنگهای خاصی را با موقعیتها و احساسات خاص مرتبط کنند، و این برای بزرگسالان در سراسر کره زمین صادق است.

بنابراین بهتر است قبل از انتخاب رنگ به پیامی که صادر می کند توجه کنیم.

 

 

  • الهام واعظ

تنوع رنگ در چاپ دیجیتال

الهام واعظ | سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۳۰ ب.ظ | ۰ نظر

 

رنگ یک روش فوری را برای انتقال معنی و پیام بدون کلمات ارائه می دهد. یک تصویر واحد اطلاعات زیادی را در مدت زمان بسیار کوتاهی ارائه می دهد زیرا ما یک تصویر را یکباره درک می کنیم، در حالی که پردازش اطلاعات مشابه برای خواندن یا شنیدن معمولاً بیشتر طول می کشد. بنابراین در دنیای امروز استفاده از آن میتواند به موفقیت برند و کسب و کار کمک کند.

با ورود چاپ افست و دیجیتال به بازار و سهولت استفاده از این امکان، کارهای چاپی تنوع و رنگ بیشتری پیدا کردند. ولی بدون دانستن اصول چاپ و مخاطب پذیری و اینکه چگونه برای مخاطب ایجاد انگیزه کنیم، این تنوع کارایی چندانی نخواهد داشت.

استفاده نادرست از یک رنگ موجب انتقال پیامی اشتباه خواهد بود. و انتخاب رنگها نیز به صرف زیبایی و یا سلیقه به نتیجه درستی منجر نمی شود. بهتر از قبل از استفاده از این تنوع رنگی در چاپ،  پیام مورد نظر و مخاطب آن را در نظر بگیریم تا از هدر رفت هزینه و زمان جلوگیری نماییم.

  • الهام واعظ

فریاد رنگها

الهام واعظ | دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۹، ۰۴:۵۴ ب.ظ | ۰ نظر

اگر از تعدادی از رنگهای اصلی به طور همزمان در یک طرح استفاده کنیم، موجبات سردرگمی بیننده را فراهم کرده ایم. این کار درست شبیه این است که چند نفر به طور همزمان در یک اتاق جر و بحث می کنند و شما نمی دانید به صحبت کدام یک از آنها گوش کنید.

البته کاربرد همزمان رنگهای اصلی در اسباب بازی کودکان و یا کتاب های آنها سبب شادابی و نشاط آن می شود ولی در موارد دیگر خسته کننده است.

 

 

  • الهام واعظ

اصطلاح رنگ پنجم در چاپ

الهام واعظ | يكشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۵۰ ب.ظ | ۰ نظر

در چاپ افست از چهار رنگ برای چاپ تمام عکسها و متن استفاده می  شوند. این چهار رنگ عبارتند از Cyan (فیروزه ای) ، Magenta (سرخابی) ، Yellow (زرد) و Black (سیاه).

حال اگر بخواهیم رنگ خاصی مانند طلایی، نقره ای ، فسفری و یا بعضی از رنگهایی که قابلیت چاپ را ندارند را در کار خود اضافه کنیم باید از زینک جداگانه ای استفاده کرد و رنگ مورد نظر را بسته به کار، قبل و یا بعد از فرایند چاپ چهار رنگ، چاپ کرد.

این کار هزینه و زمان بر است. زیرا دوباره دستگاه چاپ به کار گرفته میشود و یک زینک نیز به کار اضافه می گردد. اگر علاوه بر یک رنگ خاص بخواهیم چند رنگ اضافه کنیم به همین ترتیب یک زینک و یک دور چاپ اضافه می شود.

  • الهام واعظ

رنگ بر روی برچسب شیشه ای

الهام واعظ | شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

برچسب ها از جمله همه کاره ترین و مقرون به صرفه ترین روش های تبلیغات هستند. از نظر ابعاد و جنس تنوع نسبتا خوبی دارند و مقرون به صرفه به شمار می آیند. در حال حاضر نوع شفاف این برچسب ها که به آن ترانسپارنت و یا برچسب شیشه ای گفته می شود، کاربرد زیادی پیدا کرده است.

این نوع برچسب ها بی رنگ و شفاف بوده و مشخصات چاپ شده بر روی آن از هر دو طرف قابل رویت می باشد. برچسب های شیشه ایی از جنس پی وی سی و در ابعاد مختلف با چسبندگی بالا قابل ارائه می باشد. مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی ، کشیدگی و چاپ پذبری بالا موجب آن شده که این نوع برچسب‌ها بیشترین مصرف را  در صنایع خودرو سازی جهت الصاق روی شیشه های خودرو، آرایشی و بهداشتی ،صنایع بسته بندی و . . . داشته باشند.در حوزه بسته بندی، ممکن است به برچسبی نیاز پیدا کنیم که از ظاهر کلی محصول ما چیزی را کم نکند. در این صورت لیبل های شفاف گزینه مناسبی هستند.

در طراحی لیبل بر روی جنس PVC شفاف باید به نکاتی توجه کرد. به عنوان مثال بر روی چه محصولی قرار می گیرد و رنگ ظرف و در صورت بیرنگ بودن جداره، رنگ ماده ای که درون آن ریخته میشود باید مشخص باشد. اگر نوشته شما تیره باشد و ماده درون آن نیز با رنگ تیره پر گردد، متن خوانایی لازم را نخواهد داشت.

همچنین برای افزایش جلوه بیشتر رنگها بهتر است زیر نوشته ها و عکس را با رنگ سفید یک بار چاپ کرد. بدین معنی که بستر هر نوشته و یا نقش قبل از چاپ رنگهای دیگر (CMYK) بایستی سفید چاپ شود. 

در مواردی هر دو روی لیبل چاپ می شود. در این مورد ابتدا نوشته های داخل لیبل به صورت ناخوانا چاپ شده و سپس رنگ تن پلات سفید روی لیبل قرار می گیرد و اینبار روی کار به شکل خوانا چاپ می گردد.

 

 

  • الهام واعظ

تفاوت معنای هر رنگ در کشورهای مختلف

الهام واعظ | چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۹، ۰۳:۰۹ ب.ظ | ۰ نظر

ارتباطاتی که مغز ما با برخی از رنگها ایجاد می کند کلیدی برای ایجاد فاصله بین مواد بازاریابی و مخاطبان آنها است. وقتی به رنگهای متداول در تبلیغات صنعت خود دقت کنید ، می بینید که بسیاری از همانها دوباره و دوباره ظاهر می شوند. این یک اتفاق نیست و آنها فقط رنگ های مورد علاقه رقبای شما نیستند! اینها رنگهایی هستند که (تحقیقات نشان می دهد) مخاطبان تمایل دارند با نیازها و انتظاراتشان از مارک های صنعت شما ارتباط برقرار کنند.

انتخاب اینکه کدام رنگ ها پالت ایده آل برای فعالیت های بازاریابی و تبلیغاتی شما است بخشی از زیبایی شناسی ، بخشی از آزمایش و بخشی از علم است. علم بازاریابی رنگ در این میان کمک قابل توجهی خواهد کرد. شناخت خصوصیت هر رنگ و تاثیری که بر عواطف و احساسات ما دارد در درجه نخست برای انتخاب رنگ قرار دارد. برای شناخت رنگها کافی است رنگهای اصلی و ثانویه را شناخته باشیم. این رنگها در دایره چرخه رنگ وجود دارند و چرخه رنگ به ما کمک میکند ارتباط این رنگ ها با یکدیگر را درک کنیم. ارتباطی نظیر رنگ های مکمل، متضاد و ... . 

البته یک نکته اینجا شایان ذکر است که رنگها در فرهنگ ها و کشورهای مختلف ممکن است معنایی متفاوت داشته باشند. به عنوان مثال رنگ قرمز نشان دهنده خوش شانسی در چین است اما در آفریقای جنوبی این رنگ عزاداری است. آمریکایی ها رنگ سبز را با پول مرتبط می کنند ، زیرا این رنگ اسکناس های دلار است ، اما در سطح جهانی اینطور نیست. سیاه در کشورهای غربی رنگ عزاداری است ، در حالی که در برخی از کشورهای شرق آسیا سفید است. در ایالات متحده سبز رنگ حسادت است ، در حالی که در آلمان زرد است. بسته به مکانی که فعالیت می کنید باید به این تفاوت ها حساس باشید.

 

  • الهام واعظ